ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

اعتیاد به فضای مجازی در کمین فرزندان| راهکار‌های موثر برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی

  • کد خبر: ۱۳۹۵۴۵
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
اعتیاد به فضای مجازی در کمین فرزندان| راهکار‌های موثر برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی
روانشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: گوشه گیری، پرخاشگری، تمایل به تنهایی، واکنش تند و برخوردهای سلبی در میان همسالان، مشخصه کودکانی است که دست پرمهر و محبت والدین به جای کشیده شدن بر سر آنان، به لمس فضاهای مجازی مشغول است. 

به گزارش شهرآرانیوز، در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های ارتباطی نوظهور، انتظار می‌رفت که فاصله‌ها و ارتباطات میان افراد نزدیک‌تر شود، اما متاسفانه به دلیل استفاده نامناسب از فضای اینترنت، کانون خانواده هم دستخوش تغییراتی شده و پدیده‌ای به نام اعتیاد اینترنتی رواج پیدا کرده است، پدیده‌ای که عوارض و مشخصه یکسانی میان همه افراد دارد و والدین هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ اعتیادی که فرزندان، نخستین آماج بارقه‌های آسیب آن هستند.

اعتیاد والدین به فضا‌های مجازی و رشد کودکانی که موبایل و تبلت، آنان را یتیم کرده است، بهانه‌ای شد برای گفتگو با روانشناس حوزه کودک و نوجوان درخصوص راهکار‌هایی موثر در کاهش اعتیاد فرزندان به فضای مجازی را ارائه دهیم.

اعظم فریدونی، روانشناس حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: گوشه گیری، پرخاشگری، تمایل به تنهایی، واکنش تند و برخورد‌های سلبی در میان همسالان، مشخصه کودکانی است که دست پرمهر و محبت والدین به جای کشیده شدن بر سر آنان، به لمس فضا‌های مجازی مشغول است.  

 والدین مبتلا به فضای مجازی نباشند

وی اظهارداشت: اولین مساله در جلوگیری از اعتیاد فرزندان فضای مجازی این است که خود والدین مبتلا  به فضای مجازی نباشند بسیاری از والدینی که نگران اعتیاد فرزندان خود به فضای مجازی هستند خود درگیر این معضل اند و این در حالی است که فرزندان از والدین الگو برداری می‌کنند.

اعظم فریدونی گفت: والدین برای فرزندان خود، برنامه داشته باشند تا فرصتی برای رفتن به فضای مجازی نداشته باشد. مشغولیت فرزندان به کار‌های ورزشی و علمی میتواند تا حد زیادی از گذراندن وقت در فضای مجازی جلوگیری کند.

 روانشناس حوزه کودک و نوجوان  افزود: والدین برای اوقات بیکاری فرزندان جایگزین معرفی کنند مثلا پسر‌ها علاوه بر درس خواندن سرکار بروند تا ذهنشان درگیر خرید و فروش ومسائل اقتصادی یا یادگیری مهارت‌ها بشود  و یا دخترهاهم به سمت کار‌های هنری سوق داده شوند تا بااستفاده از کانال‌های هنری وآشپزی از فضای مجازی به درستی استفاده کند.

 تعریف مدت زمان استفاده از فضای مجازی

او افزود: اگر بچه به طور کامل از گوشی منع شود و دائما جواب منفی در رابطه با استفاده از گوشی بشنود ناگهان غیر قابل کنترل میشود پس گاهی تغافل لازم است اگر فرزند اهل فضای مجازی نیست اورا به سمت آن سوق ندهیم.
روانشناس حوزه کودک و نوجوان  بیان کرد:نیازی نیست برای بچه‌ها گوشی موبایل بگیرید، شخصی سازی نکنید. در مقطعی که نیاز دارد گوشی خودتان را به او بدهید. اعتیاد یعنی استفاده مداوم و بیجا و غیرمفید که مانع از کار‌های مهم و ضروری میشود.

 بعضی کانال‌های مفید را به او معرفی کنید

او بیان کرد:موضوع بدهید تا در اینترنت تحقیق کند در هیچ مرحله‌ای در عین اعتماد فرزند را رها نکنید. به اوبگویید به تو اعتماد دارم وسریع مچگیری نکنید در عین تغافل نظارت خوبی داشته باشید وکم کم اورا به سمت سرگرمی‌های دیگر سوق دهید. در گروه‌های دخترانه اگر دوست‌های مناسبی نبودند ازاو بخواهید که گروه را ترک کند.  

 استفاده از فضای مجازی را تبدیل به فرصت کنید

فریدونی ادامه داد: مثلادرگروه دوستان موضوعی برای بچه‌ها مطرح کنید، مانند زنان موفق، تا درباره آن گفتگو کنند امام علی (ع) می‌فرمایند:اگر تو نفس خودت را مشغول نکنی نفس تو را مشغول می‌کند انجام اینگونه راهکار‌های عملی میتواند تاثیر مثبتی در کاهش گذراندن وقت در فضای مجازی را داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->